Actions
  • shareshare
  • link
  • cite
  • add
add
Publication . Other literature type . 2014

UVJERENJA I ZNANJA PRIGODNOG UZORKA STUDENATA MEDICINE O TJELESNOM KAŽNJAVANJU DJECE

Dunja Baraban; Maja Buljubašić;
Open Access   Croatian  
Published: 01 Jan 2014 Journal: Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, volume LX, issue 32 (issn: 0044-4855, eissn: 1849-0972, Copyright policy )
Publisher: Faculty of philosophy Osijek, Faculty of education in Osijek
Country: Croatia
Abstract
Aktuelle Forschungsprojekte belegen, dass körperliche Züchtigung die psychische Gesundheit schwächt, die Beziehung zwischen Eltern und Kind, die Selbstkontrolle und moralische Normen beeinträchtigt sowie Aggressivität, Delinquenz und antisoziales Verhalten verstärkt. In Kroatien ist Körperstrafe seit 1998 gesetzlich verboten. Dennoch treffen Psychologen in ihrem Berufsalltag ständig auf Kinder, die von ihren Eltern körperlich gezüchtigt werden, oder sie werden von Mitarbeitern über die Effizienz körperlicher Züchtigung befragt. Fachleute aus dem Gesundheitssektor, die mit Kindern arbeiten, haben die Möglichkeit, mit Eltern über Kindererziehung zu sprechen. Mithilfe ihrer Kenntnisse und Einstellungen können sie auf die Überzeugungen der Eltern bezüglich Fragen von Disziplinierung Einfluss nehmen. Da Ärzte eine wichtige Informationsquelle und Unterstützung für Eltern sein können, war das Ziel dieser Studie, zukünftige Ärzte über ihre Meinung und ihre Kenntnisse über Körperstrafe zu befragen. An der Studie nahmen 62 Studenten des 5. Studienjahrs Medizin teil. Angewandt wurden folgende Fragebögen: die Skala über die Überzeugung von der Rechtfertigung und Effizienz von Körperstrafe, Fragen zur Bewertung der Einstellung gegenüber den Folgen verbaler und körperlicher Züchtigung, die Skala über die Einstellung der Umgebung gegenüber körperlicher Züchtigung (alle nach Pećnik und Tokić, 2011). Die Umfragen haben ergeben, dass ein Drittel der Studenten mit der Behauptung überstimmt, dass Kinder manchmal körperlich bestraft werden sollten. 43% der Studenten weiß, dass in Kroatien Körperstrafe gesetzlich verboten ist. 25,8% Studenten antworteten, dass sie nicht sicher wären, ob sich Außenstehende einmischen sollten, wenn ein Elternteil sein Kind schlägt, während 34% glauben, dass man sich wahrscheinlich nicht einmischen sollte. Die Einstellung von Ärzten gegenüber körperlicher Züchtigung perzipieren die Medizinstudenten eher als „weder dafür, noch dagegen“, die Einstellung von Pädagogen, Psychologen und Sozialarbeitern perzipieren sie allerdings als Überzeugungen von Fachleuten, die gegen Körperstrafe sind. Die Ergebnisse belegen, dass die Überzeugungen und Kenntnisse eines Teils der Medizinstudenten nicht im Einklang stehen mit dem gängigen Gesetz und den aktuellen Erkenntnissen über Körperstrafe. Die Antworten der Probanden motivieren zu umfangreicheren Forschungsarbeiten, aber auch zur Edukation im Laufe des Medizinstudiums in Richtung autoritativer Elternschaft, die die Gesundheit des Kindes und die Lebensqualität der Familie verbessert. Die in den Fragebögen angewandten Skalen können hilfreich sein bei der Sensibilisierung der Eltern und bei Gesprächen über das nachteilige Verhalten der Eltern gegenüber ihren Kindern, das der Entwicklung des Kindes und seiner Würde nur schaden kann.
Modern research has shown that corporal punishment affects and weakens mental health, the quality of the parent–child relationship, self-control and moral standards, while it enhances aggression, delinquency and antisocial behavior. It has been prohibited by law in Croatia since 1998. Nevertheless, in everyday clinical practice, psychologists deal with children who have been corporally punished by their parents, as well as with questions raised by health professionals on the effectiveness of corporal punishments. Health professionals who work with children, have the possibility to talk to parents about the child's upbringing, thus, their knowledge and standpoints can influence the parents' views on keeping children disciplined. Since physicians can be a source of information and support to parents, the aim of this research is to question beliefs and knowledge of prospective physicians on corporal punishment. There were 62 fifth-year medical students participating in the research. The following questionnaires were applied: Beliefs on justifiability and efficacy of corporal punishment, Beliefs on consequences of verbal and corporal punishment and Standpoints of community regarding corporal punishment (Pećnik and Tokić, 2011). The main results have shown that one third of the students approve of an assumption that a child should sometimes get spanked. In total, 43.5% of students are familiar with the fact that corporal punishment is prohibited by law in Croatia, about 25.8% of them answered that they are uncertain if a third person should interfere when it comes to child punishment, and if a parent should hit a child, but 34% of the students think that no one should interfere. They consider physicians' standpoint towards corporal punishment on average to be ''neither pro nor con'', and consider pedagogues, psychologists and social workers as experts who are against corporal punishment. The results have shown that standpoints and views of part of the medical students are not in conformity with applicable laws and the knowledge of corporal punishment. The responses can serve as an incentive for more extensive medical research, as well as education on supportive parenting which improves children's health and family life quality, and the questionnaires can be applied raise awareness and discuss parental behavior bearing a potential harm to child development and dignity.
Suvremena istraživanja ukazuju kako tjelesno kažnjavanje slabi mentalno zdravlje, kvalitetu odnosa roditelj-dijete, samokontrolu i moralne standarde, a poja-čava agresivnost, delinkvenciju i antisocijalno ponašanje. U Hrvatskoj je zakonom zabranjeno od 1998. godine. Ipak, u svakodnevnoj kliničkoj praksi psiholog se su-sreće s djecom koju roditelji tjelesno kažnjavaju,ali i s pitanjima zdravstvenih djelat-nika o djelotvornosti tjelesne kazne. Stručnjaci u zdravstvu koji rade s djecom imaju mogućnosti razgovarati s roditeljima o odgoju djeteta, a znanjem i stavovima utje-cati na roditeljska uvjerenja o načinima discipliniranja. S obzirom na to kako liječ-nici mogu biti izvor informacija i podrške roditeljstvu, cilj ovoga istraživanja bio je ispitati mišljenja i znanja o tjelesnom kažnjavanju budućih liječnika. U istraživanju su sudjelovala 62 studenta pete godine medicine. Primijenjeni su Skala uvjerenja o opravdanosti i djelotvornosti tjelesnog kažnjavanja, pitanja za procjenu uvjerenja o posljedicama verbalnog i tjelesnog kažnjavanja i Skala stavova okoline prema tjele-snom kažnjavanju (sve Pećnik i Tokić, 2011). Glavni rezultati pokazali su kako se trećina studenata slaže s tvrdnjom da dijete treba nekad dobiti batine. Ukupno 43% studenata zna da je u Hrvatskoj tjelesno kažnjavanje zakonom zabranjeno, 25,8% odgovorilo je da nije sigurno treba li se treća osoba umiješati ako roditelj udari dije-te, a 34% ih misli da se vjerojatno ne treba miješati. Stavove liječnika prema tjeles-nom kažnjavanju studenti medicine u prosjeku percipiraju kao „ni za ni protiv“, a stavove pedagoga, psihologa i socijalnih radnika percipiraju kao stavove stručnjaka koji su protiv tjelesnog kažnjavanja. Rezultati pokazuju kako stavovi i znanja dijela studenata medicine nisu usklađeni s važećim zakonima i spoznajama o tjelesnom kažnjavanju. Odgovori su poticajni za opsežnija ispitivanja, ali i edukacije u medici-ni o podržavajućem roditeljstvu koje unapređuje zdravlje djeteta i kvalitetu života obitelji, dok se primijenjene skale mogu koristiti za senzibilizaciju i razgovore o ponašanjima roditelja koja nose potencijalnu štetu djetetovu razvoju i dostojanstvu.
Subjects

tjelesno kažnjavanje djece; uvjerenja o tjelesnom kažnjavanju; studenti medicine, corporal punishment of children; beliefs on corporal punishment; medical students, Körperliche Züchtigungvon Kindern; Einstellungen zu körperlicher Züchtigung; Medizinstudenten

18 references, page 1 of 2

4. Ateah, C. A., Secco, M. L. & Woodgate, R. L. (2003). The Risk and Alternatives to Psysical Punishment Use With Children. Journal of Pediatric Health Care, 17, 126-132.

5. Blum, N. J., Williams, G. E., Friman, P. C., Christophersen & E. R. (1995). Disciplining Young Children: The Role of Verbal Instructions and Reasoning. Pediatrics, 96, 336-341.

6. Buljan Flander, G., #ori , V., Štimac D. (2008). Iskustvo, znanje i stavovi lije!nika primarne zdravstvene zaštite u Republici Hrvatskoj o zlostavljanju i zanemarivanju djece. Suvremena psihologija, 2 (11), 313- 328. [OpenAIRE]

7. Cajner-Mraovi , I. (2001). Uloga policije u suzbijanju zlostavljanja i zapuštanja djece: što je jasno, gdje su dileme i kako ih možemo riješiti? Dijete i društvo, 3, 133-155.

8. #udina-Obradovi , M., Obradovi , J. (2003). Potpora roditeljstvu: izazovi i mogu nosti. Revija za socijalnu politiku, 10, 45-68.

9. #uturi , N. (1995). Zabrinjava me moje dijete: ponašanja djece od 2. do 6. godine. Zagreb: Školska knjiga.

10. Daly, M. (2008). Uvod. U: M. Daly (ur.), Roditeljstvo u suvremenoj Europi: pozitivan pristup (7-8). Zagreb: Ministarstvo obitelji, branitelja i me"ugeneracijske solidarnosti.

11. Fletcher, J. (2012). Positive parenting, not physical punishment. Canadian Medical Association Journal, 184 (12):1339.

12. Janson, S. (2008). Nenasilan odgoj djece. U: M. Daly (ur.), Roditeljstvo u suvremenoj Europi: pozitivan pristup (39-60). Zagreb: Ministarstvo obitelji, branitelja i me"ugeneracijske solidarnosti.

13. McCormick, K. F. (1992). Attitudes of Primary Care Physicians Toward Corporal Punishment. The Journal of the American Medical Association, 267(23):3161-3165.

Download from
lock_open